griffioen kleine observaties

Praat mee over Asterix. Vragen en antwoorden.
Ook zonder inlog kunt u hier een bericht plaatsen!

Moderatoren: Jochgem, jaap_toorenaar

Antworten
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

griffioen kleine observaties

Beitrag: # 67816Beitrag jaap_toorenaar »

Dit is een begin na de eerste keer lezen, zonder Franse voorbeeld. Deze thread wordt hopelijk met heel veel andere ontdekkingen aangevuld. Ook hier natuurlijk mijn vraagtekens!
5,3 de Hydra telt hier 10 koppen (mogen er maar 9 zijn...)
5,5 het woord "prijsdier" snap ik niet - ben benieuwd naar de Franse tekst.
5,6 ik vermoed dat de figuur Ondecjeplecjus een karikatuur van iemand is (?)
6,1 eenhoorns in Caesars De Bello Gallico is juist (zal later de passage even opzoeken). de voetnoot "een waar feit" vind ik lelijk (misschien een knipoog naar fake news...). "op de forums" zegt Caesar; hier eerder een knipoog naar de forums (fora!) van internet.
7,1 de verrassing van een volkomen witte tekening was al in De Grote Oversteek gedaan (en was daar leuker)
8,3 duurzame magie verwijst vast naar duurzame energie
9,2 De marmotten doen er veel te lang over. ???
9,4 let op Obelix: die kiept zijn zure merrie-melk uit.
9,5 iedereen die door de sneeuw ploetert kijkt lijdend BEHALVE de soldaat naast de mooie dame! In 11,1 heeft hij een hartje!
10,4 een cycloop een dwarskijker??
10,5 inderdaad is de Cycloop bij Vergilius op Sicilie gelocaliseerd.
11,3 "onze oudste" breit sokken, dus een ouwe sok... Rumpraline lijkt op Obelix, zijn kleine maatje op Asterix.
11,9 ik snap de tekst niet en ben weer benieuwd naar het origineel
13,2 een gratis levering van de Amazonen; verwijzing naar amazone op internet
13,8 het paard onder Obelix heeft het zwaar; idée fixe in het hele avontuur
17,1 detail links boven: Romein schildert niet alleen een deur groen, maar ook de neus van zijn maatje.
18,2 Ob.: Hoe kon ik dat weten? Dat is Latijn! snap ik niet: ik kwam geen Latijn tegen...
18,5 het paard van Obelix is knockout.
19,3 Vooral het klavertje vier doet grillig bij lage temperaturen. ??
19,6 Obelix boert in het plaatselijke dialect met de E in spiegelbeeld.
20,2 en 20,5 kindertjes wriemelen aan Obelix
21,7 wanneer in vorige avonturen vrijwilligers werden gevraagd gaf niemand thuis; hier is het precies omgekeerd!
23,4 Waarom is Nepnius groen?
24,3 mij is niet bekend dat Pythagoras had beweerd dat de aarde rond is - dat was een ander (moet zijn naam even opzoeken).
27,1 omnia flumina Roman ducunt ("alle rivieren leiden naar Rome"). Variant op "alle wegen leiden etc.". Triest dat er Roman staat; moet Romam zijn...
27,5 waar de jeuk en buikpijnen vandaan komen weet ik niet.
28,8 pas de 2e keer dat ik kon glimlachen: de Romein wil graag in de isoleercel - samen met de mooie dame!
36,6 eindelijk een verwijzing naar Corona: "Leef de afstandstregels na!"
38,4 Hier wordt de godin van de jacht Diana uit het ijs gehakt.
39,2 de hoornbeer???
42,7 Idefix is vóór de wolven uit al in het water gesprongen (verraadt zijn tekstballon)
45,2 Idefix huilt in dialect (omgedraaide E)
47,1 we droombellen nog ??
laatste plaatje: de weglopende huilende uil is een teken van verdriet rond het overlijden van Uderzo vorig jaar (vgl. De Belgen laatste plaatje)
Jaap
Bigbisnus

Re: griffioen kleine observaties

Beitrag: # 67831Beitrag Bigbisnus »

Er zitten nogal wat Corona-verwijzingen in. Alleen had er misschien iets kunnen worden gedaan met de verkoudheid van Panoramix.
31,7 Avondklok (Corona-verwijzing)
De naam Klorokine (Chloroquine -> Hydroxychloroquine)
Inderdaad de afstandsregels.
Ook de discussies tussen de legionairs, de geruchten en Nepnius lijkt nogal op de huidige maatschappij, de wappies etc. "ze verbergen dingen voor ons".

Verder:
26,3: De steuren van de zwarte zee (kaviaar komt uit deze regio)
27,5 Er wordt denk gerefereerd aan de uittocht uit Egypte (de jeuk en de buikpijn misschien van in elk geval de plagen met de muggen, luizen en zweren)
29,4 "Hij danst met de wolven" (Dancing with the Wolves)
34,4 Referentie aan internet wachtwoorden. Had misschien tekstueel ietsjes scherper gekund.
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: griffioen kleine observaties

Beitrag: # 67842Beitrag Batavirix »

Jaap,
de opmerking over 5.3 klopt niet.
De 10e kop is van de chimaera
(terechte opmerking van Gregor)

Batavirx
Benutzeravatar
Batavirix
AsterIX Bard
Beiträge: 808
Registriert: 14. März 2008 16:46
Wohnort: Forum Hadriani
Kontaktdaten:

Re: griffioen kleine observaties

Beitrag: # 67849Beitrag Batavirix »

5.2. Bucinobant
De Bucinobanten ( Latijn Bucinobantes ) waren een Alemannische stam in de monding van de Main bij Mainz.

5.2. Atuatuc
Atuatuca was een vesting in het gebied van de Eburonen, waar Caesar in 54 v.Chr. anderhalf Romeins legioen voor de winter liet inkwartieren.
Het daaropvolgende jaar gebruikte Caesar het om er de tros van zijn leger in te kwartieren, met als garnizoen het 14e legioen en 200 ruiters; ook ettelijke honderden zieken en gekwetsten verbleven er.
De exacte locatie van Atuatuca is onduidelijk. Lang heeft men gedacht dat het Tongeren was.
jaap_toorenaar
AsterIX Druid
Beiträge: 843
Registriert: 1. April 2006 11:09
Wohnort: Leiden Niederlande

Re: griffioen kleine observaties

Beitrag: # 67856Beitrag jaap_toorenaar »

inderdaad dom van mij, die 10 koppen van de hydra - had ik ook al ontdekt... De kaartenlezer is duidelijk een karikatuur van de Franse schrijver Michel Houellbecq (titel: La Carte et la Territoire). Kleine nieuwe ontdekking: 11,3 rechts spelen kinderen met de typisch russische poppetjes-in-poppetjes.
Bigbisnus

Re: griffioen kleine observaties

Beitrag: # 67868Beitrag Bigbisnus »

10.3, 10.6 & 48.4: Het was Caesar die in 46 v. Chr. na zijn triomfen in Egypte terugkeerde naar Rome met een giraf uit Alexandrië.

24: Verwijzing naar de Flat Earth Movement? Pythagoras overigens was één van de eerste die beredeneerde dat de Aarde bolvormig was.

25.6: Coulibiac is een Russisch gerecht van zalm in bladerdeeg (let op: de totempalen zijn hier zalmen en geen griffioenen)

46.5 & 48.5: Een balalaika, het bekende Russiche snaarinstrument, als cadeau voor Assurancetourix.
Antworten